Zijn trendforecasts een zakelijke leidraad?

De nieuwe trendkleur voor 2013 is smaragdgroen. Dat voorspelt kleurinstituut Pantone. En inderdaad, tijdens een rondgang op vakbeurs Ambiente afgelopen weekend, waren veel smaragdgroene producten te zien. Is zoiets een ‘self fullfilling prophecy’ of zijn trendvoorspellingen daadwerkelijk een houvast? De stelling deze week is daarom: ‘Een trendforecast is voor mij een zakelijke leidraad.’ Een aantal leden van het meubelpanel hebben hun gedachten over deze stelling laten gaan. Astrid van Leeuwen, van het Nederlands Interieur Instituut geeft als antwoord: “Iedereen op elk vakgebied moet zich af en toe laten inspireren. Om de eigen creativiteit in denken te stimuleren en los van de dagelijkse zaken te kunnen komen. Designers en ontwikkelaars hebben vanuit zichzelf al meer drang om vooral nieuwe ontwikkelingen op te pikken. Ik maak daarbij wel een onderscheid tussen trendforecasters en trendwatchers. Trendforecasters pretenderen vanuit huidige waarnemingen verbindingen te leggen en een visie te vormen. Daar zijn maar weinig echt goede van. De meesten zijn meer trendwatchers: ‘wat zie ik op dit moment als vernieuwingen’. En ook dat gaat allemaal wel net iets verder dan ‘groen’ is de nieuwe kleur! Kleur is slechts een klein onderdeel. Trends zijn voor mij de bron van inspiratie die leidt tot creativiteit. En daar mag je gerust een paar keer per jaar tijd voor vrijmaken.”

Verder geven Hugo de Ruiter (ontwerper), Angela van Dongen (productontwikkeling Euretco) en Angela de Geus (Foucault) hun mening. Nieuwsgierig? Even wachten tot de Meubel vrijdag door de bus valt! Geen abonnee? Vraag door HIER te klikken een proefnummer aan.