Stelling: ‘Gezamenlijke sales periode’

 

Een aantal leveranciers in de modebranche, waaronder Van Eerd Fashion Group, Van Gils Fashion en Just Brands, wil 15 juni als startdatum voor de uitverkoop. Dit om rust aan het salesfront te krijgen. Dat meldt het initiatief ‘Sale start 1 juli’ in een persbericht. Uiteindelijk heeft men gekozen voor 15 juni als wenselijke datum waarop een uitverkoopperiode start. De wintersale start bij voorkeur op 15 december. Een collectieve aanvangsdatum voor sale in modewinkels van Nederland is nodig om rust in de markt te brengen, het winkelbeeld aantrekkelijk te houden en de zelfstandige winkelier bestaansrecht te bieden. Vinden de mensen van het initiatief ten minste. Hoe staat het met de emoties rondom de uitverkoop in de woonbranche eigenlijk? Het Meubelpanel is gevraagd na te denken over de volgende stelling: ‘De meubelbranche is gebaat bij gezamenlijke uitverkoopperiodes.’

De reacties van een aantal panelleden zijn komende vrijdag in Meubel te lezen. Antwan Bouten van Haveco denkt er als volgt over: “Aan de ene kant brengt een strakke planning omtrent uitverkoop inderdaad duidelijkheid. Dit zie je ook duidelijk terug in België. Aan de andere kant beperkt het de winkelier in zijn bewegingsvrijheid en ik ben groot voorstander van inventief ondernemerschap. Als er dus iets georganiseerd kan worden en daarmee ook collectief gecommuniceerd gaat worden naar de consument, dan ben ik voorstander. Een dergelijk besluit mag niet inhouden dat de winkelier niet meer de vrijheid zou hebben voor een ‘tussendoor-actie’ of ‘showroom uitverkopen’. De winkels moeten fris blijven en daardoor zijn tussentijdse aanpassingen noodzaak, showroommodellen zullen dan ingewisseld kunnen worden voor nieuwe modellen. Een duidelijke collectieve actie kan echter zeker omzet verhogend werken. 15 december is te laat (of te vroeg), de winkels moeten dan op hun ‘kerstbest’ zijn.”