Privacy reden voor bezwaar Smart Home producten

smart home

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction naar Smart Home producten blijkt dat consumenten nog regelmatig aarzelen bij de aanschaf ervan. Angst voor privacyschending is een belangrijke reden hiervoor. Hoewel de Smart TV en de slimme thermostaat wel regelmatig worden aangeschaft, twijfelen consumenten nog aan een aantal andere Smart Home oplossingen, zoals de Smart deurbel. 

68% van de 1085 ondervraagde consumenten geeft aan dat angst voor het in verkeerde handen vallen van privégegevens een belangrijke overweging is bij het aanschaffen van Smart Home producten. Ruim de helft van de ondervraagden is bang dat er mensen meeluisteren bij spraakgestuurde apparatuur als Google Home en driekwart van de Nederlanders vraagt zich af of de Smart Home Apparatuur gehackt kan worden. Echter, slechts 51% van de ondervraagden heeft aangegeven zich bij de mogelijke aanschaf van deze producten te verdiepen in veiligheid en privacy. 

Ook praten tegen een apparaat lijkt nog een drempel te zijn voor consumenten. 65% van de respondenten geeft aan niet alle apparaten via spraak te willen bedienen. Bijna de helft van de consumenten laat weten dat praten tegen apparaten voor hen een drempel opwerpt. 83% van de ondervraagden heeft een voorkeur voor menselijke hulp boven digitale assistentie. 

 

Thema's
Meer over