Online omzetgroei pure internetverkopen neemt af

daling

De online omzetgroei in de detailhandel neemt af, zo blijkt uit cijfers van het CBS. In het vierde kwartaal van 2018 groeide de online omzet met 16%.  Dat is het kleinste verschil sinds eind 2014. 

Dit is grotendeels te wijten aan de pure internetverkopers, bedrijven die onlineverkoop als hoofdactiviteit hanteren. De online omzetgroei van de pure internetverkopers bedroeg in het vierde kwartaal van 2018 9,9% ten opzichte van een jaar eerder. De online omzet van multi-channelers, bedrijven die verkoop via het internet als nevenactiviteit hanteren, groeide in het vierde kwartaal van 2018 daarentegen met 26,1% ten opzichte van een jaar eerder. 

In het vierde kwartaal van 2017 lag de online omzetgroei van de multi-channelers en de pure internetverkopers nog ongeveer gelijk. Toen behaalden de pure internetverkopers een omzetgroei van 21,1%. De multi-channelers behaalden een omzetgroei van 21,6%. Terwijl de online groei van de multi-channelers in 2018 gelijk is gebleven, is de online groei van de pure internetverkopers vorig jaar geleidelijk afgenomen. 

 

 

Thema's
Lees ook
Fysiek en online winkelgedrag

Fysiek en online winkelgedrag

Fysieke winkels zijn nog steeds in beeld voor de Nederlandse jongeren, stelt accountants- en advieskantoor PwC in de Nederlandse Consumer’s Insights Survey 2019. Het kantoor ondervroeg voor hun onderzoek 21 duizend consumenten uit 27 landen. Uit het onderzoek bleek dat jongeren tussen de 17 en 31 jaar vaker aangaven fysieke winkels te bezoeken...

Groei omzet detailhandel

Groei omzet detailhandel

De omzet voor winkels in vloeren, meubels en woninginrichting is in januari 2019 gestegen ten opzichte van dezelfde maand in 2018, meldt het CBS. De omzet voor winkels in doe-het-zelf artikelen, keukens en vloeren steeg met 6,2% ten opzichte van het jaar ervoor. Winkels in meubels en woninginrichting behaalden een omzetgroei van 2,2%.  Met deze...

Omzet Nederlandse e-commercemarkt

Omzet Nederlandse e-commercemarkt

De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is weer toegenomen in 2018. Nederlandse consumenten gaven het afgelopen jaar online 23,7 miljard uit aan producten en diensten, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Marktmonitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit is 10% meer dan in 2017. 96% van de Nederlandse consumenten...