Meubelpanel: Zijn awards aanjagers van de markt?

De leden van het Meubelpanel zijn deze week gevraagd naar de betekenis van het winnen van een award – dit naar aanleiding van de Red Dot Awards. De stelling luidt: ‘Een gewonnen prijs werkt als aanjager van de verkoop’.  Robin Keijser, van KMG uit Malden, heeft daar onderstaande mening over. Lees in de Meubel van 29 maart wat andere panelleden over de stelling denken.

Keijser: “Hierbij een praktijkvoorbeeld: in 1999 won mijn vorige werkgever Van Gaasbeek & Van Tiel met haar meubelcollectie Ultimo de HTC Trofee. We waren vol verwachting van deze collectie meubelen. IMG kocht namens al haar leden de collectie. De collectie werd breed in de winkel gepresenteerd. Er werden speciale borden gemaakt om de consument erop te wijzen dat deze collectie de trofee had gewonnen. De prijswinnende collectie kreeg aandacht in de landelijke kranten. Het echte succes bij consument bleef echter uit. Volgens mij zorgen awards niet voor succes, echter zorgen zij alleen maar voor extra aandacht naar je afnemers. Succes hangt af van meerdere factoren dan alleen maar het winnen van een prijs.”