Klanten zien in China

Bij een bezoek aan een groep Belgische fabrikanten deze zomer, hoorde ik een aantal van hen zeggen dat ze deel moeten nemen aan de Chinese beurs om zo hun klanten nog te kunnen zien. Ja, je kunt wel naar beurzen in eigen land, of naar de grote ‘Europese’ beurzen… Maar de klanten gaan in China kijken en die klanten willen niet allerlei beurzen af. Dus dan ga je zelf ook maar en worden beurzen in Duitsland en Frankrijk afgezegd.

Messe Frankfurt is een beursorganisatie die onder meer verantwoordelijk is voor woonaccessoiresbeurs Tendence in – jawel – Frankfurt. De organisatie houdt in oktober ongeveer precies dezelfde beurs als Tendence in Shanghai. Met dezelfde productgroepen en gedeeltelijk dezelfde leveranciers. Rijst bij mij de vraag: Is die beurs nu bedoeld om de klantenkringen van de deelnemers in het Verre Oosten uit te breiden, of om daar in het oosten de vaste klantenkring te kunnen ontvangen?

Rieneke Kok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *