Inretail strijdt tegen nieuwe BTW-verhoging

Voorzitter van Inretail en Detailhandel Nederland Jan Meerman heeft donderdag 11 juli het Actieplan Detailhandel overhandigd aan minister Kamp van Economische Zaken. Deze heeft hier volgens Meerman positief op gereageerd. “De detailhandel staat weer op netvlies van Kabinet Rutte 2!”

 

Het Actieplan Detailhandel bevat twintig aanbevelingen en biedt concrete aanknopingspunten om de crisis in de detailhandel op te lossen. “We kunnen er niet omheen: de consument moet op korte termijn weer vertrouwen krijgen om geld uit te geven”, zegt Meerman. Kamp heeft volgens de voorzitter goed geluisterd naar de hartenkreet van de detailhandel. “De minister heeft ons actieplan omarmd en gaat zich sterk maken voor de detailhandel. Hij begrijpt dat het stimuleren van de consumptie beter is voor de staatskas dan wéér een BTW-verhoging. Dit zal de bestedingen alleen nog maar verder afremmen, zoals bij de afgelopen BTW-verhoging is gebleken. Een verspilde maatregel die alleen maar verliezers kent. De overheid genereerde niet de extra inkomsten die ze hadden verwacht en het consumentenvertrouwen kreeg weer een flinke knauw.”

 

Geldverstrekkers en telecombedrijven

Tijdens het overleg in Den Haag is ook gesproken over de gevolgen van de winkelleegstand voor binnensteden en winkelcentrums. Meerman: “Het Ministerie van Economische Zaken ziet in dat winkelgebieden aantrekkelijker moeten worden gemaakt om de consument weer naar de winkelstraat te trekken. Er zal daarom een werkgroep winkelleegstand worden ingesteld om tot oplossingen te komen. Verder is ingegaan op de moeilijkheden die retailers ervaren bij het krijgen van financiering.”

Minster Kamp is volgens Meerman geschrokken van de verhalen uit de praktijk. “Helemaal omdat de VVD-minister van de banken had begrepen dat kredietverlening in de retailsector prima verloopt. Niet alleen zal Kamp scherp zijn op de geldverstrekkers, maar ook op de telecombedrijven. Die moeten worden gewezen op hun verantwoordelijkheid voor de stabiliteit van het betalingsverkeer; een doorn in het oog van vele retailers. Als Inretail en Detailhandel Nederland zijn we dan ook tevreden met deze constructieve toezeggingen. Nu is het tijd om door te pakken, de koopkracht weer aan te laten trekken en de winkelstraat weer gezellig en aantrekkelijk te krijgen!”