Ikea wil naar stadscentra

Ikea wil zich met kleine vestigingen gaan presenteren in binnensteden. Het bedrijf gaat zich ook meer toeleggen op e-commerce. Topman Jesper Brodin heeft dit gezegd in een gesprek met de zakenkrant The Financial Times.

Ikea experimenteert reeds met winkelmodellen voor binnensteden. In Hamburg sleutelt het bedrijf al enkele jaren aan het concept van een kleine winkel in het centrum van de stad. In de binnenstad van Stockholm is Ikea aanwezig met een keukenshowroom. Ikea opende eerder een tijdelijke ‘Gift Shop’ in het centrum van Utrecht (foto). De winkel is alleen geopend in de maand december. Volgens Brodin worden de testen ‘het komend jaar versneld doorgezet’. Hij noemt in de krant de locaties ‘testlaboratoria om de nieuwe wereld van Ikea te creëren’.

Ikea maakte eerder bekend dat het zijn winst wereldwijd zag dalen van 4,5 miljard naar drie miljard euro. Volgens Brodin is dat onder meer te verklaren door de investeringen in nieuwe winkels en e-commerce. Het bedrijf werkt aan verschillende digitale initiatieven zoals het platform ‘co-create Ikea’. Consumenten kunnen daar zelf producten ontwerpen en testen. Afgelopen zomer kondigde Ikea al aan zijn producten ook via externe webshops aan te bieden.