Fysiek winkelen blijft populair

Volgens onderzoek van INretail blijft fysiek winkelen de komende jaren onverminderd populair: 72% van de consumenten kan zich niet voorstellen in de toekomst alles online te kopen. Ruim twee derde (67%) van de mensen vindt winkelen leuk en bijna de helft (49%) winkelt weleens zonder echt iets nodig te hebben. Wel is het steeds vanzelfsprekender dat een groot deel van de oriëntatie die aan een aankoop voorafgaat via online kanalen verloopt.

Consumenten vinden duidelijkheid over de herkomst van producten of de omstandigheden waarin ze zijn gemaakt belangrijk (59%). De helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat bedrijven moeten aantonen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Winkeliers kunnen bij hun inkoop van hun leveranciers meer helderheid vragen en zo deze klantwens invullen. Maar ook lokale inzet voor de gemeenschap wordt gewaardeerd.

De rol van sociale media in het aankoopproces groeit. Hiermee kan de retail nog meer doen. Liefst 55% van de jongeren geeft aan af en toe gestimuleerd te worden een aankoop te doen door sociale media. Bij anderen is dit 34%. Van de jongeren wordt 6% zelfs heel vaak gestimuleerd. Dat consumenten zich graag laten leiden door online geplaatste meningen en ervaringen (reviews) wordt bevestigd in cijfers. Van de potentiële kopers vindt onder de jongere doelgroep 64% reviews van anderen belangrijk als informatiebron. Bij anderen is dit 48%. (Bron: INretail.)