Feestdagenindex: Hoe waren Hemelvaart en Pinksteren?

De invloed van feest- en andere vrije dagen op de omzet van detaillisten in non-food is nauwelijks nog merkbaar. Leefden winkeliers eerder naar dergelijke verkoopmomenten toe in de zekerheid de omzet te kunnen verbeteren, over een periode van enkele jaren is het effect van feestdagen juist geringer geworden. Internet als oriëntatiemedium speelt in die verandering een belangrijke rol. Dat geeft de Groningse marktonderzoeker Cees Boon desgevraagd aan. Boon heeft met zijn bedrijf Scenarius Business to Consumer Intelligence de zogeheten feestdagen-index ontwikkeld. Boon stelt in opdracht van zijn klanten, en dat zijn vooral winkelorganisaties, die index voor de betreffende opdrachtgever vast. Hij constateert dat onder invloed van internet van een omzetverhogend effect van feestdagen nauwelijks nog sprake is. Hoe de feestdagen zijn verlopen? Lees erover in Meubel 35. Proefnummer aanvragen? Dat kan via DEZE pagina.