Drukkere winkelstraten in het tweede kwartaal

De consument laat in de eerste 6 maanden van dit jaar zien dat hij de winkelstraten weer wat meer omarmt dan een jaar geleden. Zagen we in 2016 al geen verlies meer van shoppers in de winkelstraat, in 2017 is het beduidend drukker geworden in de eerste 26 weken.

Met een groei van 3,7 procent zien we een stijging die doet denken aan een periode van voor de economische crisis, volgens de dagelijkse tellingen van CityTraffic. En dan te bedenken dat de groei volledig te danken is aan het tweede kwartaal. Want in de eerste 11 weken van dit jaar waren er zelfs minder shoppers (-0,72 procent) dan in 2016. April, mei en juni zijn drukke maanden geworden. Waarbij we opmerken dat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel en dit in 2016 in het eerste kwartaal werd gevierd.

En ja, het is zo dat we mooi weer achter de rug hebben gehad en veel feestdagen voor lange weekenden hebben gezorgd (6 van de 13 weken), maar dat kan de groei in winkelstraten, ons inziens, niet geheel verklaren. Ook de CBS-indexen staan in de plus. Het consumentenvertrouwen, de koopbereidheid, de detailhandelsindex, ze stijgen allemaal.