Opdruk

rechtspraak

Wij Nederlanders dragen T-shirts met opdruk om welgeteld drie redenen.

In oplopende volgorde van belangrijkheid zijn dat: tegen de kou, voor het fatsoen en om aan te geven dat we fan zijn van Ajax of PSV of zelfs van Feyenoord.

 

Over dat laatste onderwerp gaat het hier. Kleding is een belangrijk middel om je individualiteit en mening te uiten. De meeste T-shirts hebben dan ook wel een opdruk. Dat kan het logo van je favoriete voetbalclub zijn of van een automerk, maar het natuurlijk ook een puur grafische opdruk zijn of een leuke kreet als ‘Lief!’ of Not Your Baby’ of ‘Surf Girl’.

De meeste mensen weten wel, dat AJAX-T-shirts, HEINEKEN-caps en FERRARI-sjaals (als het goed is) van de bijbehorende merkhouders afkomstig zijn. Maar hoe zit het nou met kleding met daarop zo’n kreet als ‘Lief!’ of ‘Not Your Baby’? Mag iedereen die gewoon maken en verkopen?

 Als het antwoord daarop eenvoudig ‘ja’ zou zijn, dan zou dit wel een erg kort stukje worden. Dat is het dan ook niet. In 2008 besliste het Gerechtshof Den Haag bijvoorbeeld in een zaak tussen de firma Lief! B.V. (die het woord LIEF! als merk geregistreerd had), dat Prénatal niet zomaar LIEF op haar babykleding mocht drukken. Dus hoewel dit woord gewoon in het woordenboek staat en voor baby’s toch wel een ‘logisch’ woord is, vond de rechter de term LIEF! een geldig en normaal onderscheidend merk.

 Ander voorbeeld: in mei van dit jaar bepaalde de rechtbank Overijssel dat ‘Not Your Baby’ een geldig geregistreerd merk is en dat de merkhouder (Not Your Baby B.V. uit Rotterdam) dus andere kledingverkopers kan verbieden T-Shirts met die tekst erop te verkopen.

Een paar jaar geleden speelden er rechtszaken over opdrukken als ‘Draak’ en ‘Chief’, en ook in die gevallen was de rechter van mening dat niet iedereen die kreten zomaar mag gebruiken.

Wat is nou de wijze les die we hieruit kunnen trekken? Allereerst natuurlijk  - zei de merkenadviseur - dat je niet zomaar elke naam op een product mag aanbrengen. Het is altijd goed om even in het Merkenregister, dat gratis toegankelijk is, te controleren of een bepaalde (merk)naam al door iemand geclaimd is. En als dat niet zo is, om te kijken of je de gekozen naam voor jezelf wilt houden. Want hoe simpel de naam ook is  - zie weer de zaak ‘LIEF!’ - er is merkenrechtelijk meer mogelijk dan je zou denken.’

 

Tekst: Merel Kamp, Signify 

 

Lees ook
McGregor vs. Conor McGregor

McGregor vs. Conor McGregor

Wereldkampioen en Ierse MMA (Mixed Martial Arts) vechter Conor McGregor (kijktip: de documentaire Notorious waarin hij vier jaar lang wordt gevolgd) en zijn kledingsponsors Adidas/Reebok willen zijn bekendheid graag commercialiseren. Er wordt een kledinglijn gelanceerd waarop de naam Conor McGregor (en dan met name de achternaam) groot wordt weergegeven....

Nieuw woonmerk: Gusj

Nieuw woonmerk: Gusj

Gusj is een nieuw woonmerk dat verrassend compleet van start gaat. Alles is op orde bij de groothandel in het Belgische Mol: voorop staat de selectie van interieurproducten, maar ook fotografie, communicatie en distributie kloppen. Zelfs over de geur die in de showroom hangt is nagedacht. Gusj is een merk dat bestaat uit unieke stukken die oprichter...

Appelhof is terug

Appelhof is terug

Arno Appelhof is weer terug in de branche en wel met het Amerikaanse beddenmerk Serta.De licentie van Serta in Nederland is altijd in zijn handen geweest, maar met ingang van 2014 werkt Serta Nederland volledig zelfstandig. “Na het neerzetten van de verkooppunten zijn we nu volop bezig met bouwen aan het merk Serta in Nederland”, vertelt hij aan Vakblad...