Amazon.com komt naar Nederland

De Amerikaanse online retailgigant Amazon.com stelt zijn platform open voor Nederlandse webwinkels. Hiermee gaat het bedrijf de strijd aan met Bol.com en Wehkamp.nl, die zelf ook eigen netwerken hebben opgezet om andere verkopers via hun platformen omzet te laten genereren. Bij Bol.com zijn deze zogenoemde Plaza-partners inmiddels goed voor 20 procent van de omzet. “Toon uw product aan miljoenen extra klanten”, zet de grootste e-tailonderneming ter wereld in een advertentie op Twinkle. Via de advertentie op de site van Twinkle worden Nederlandse ondernemingen opgeroepen hun producten te gaan verkopen via Amazon. Volgens velen wordt deze werving gezien als een opstap voor een Nederlandse website. Nederlandse webwinkels moeten volgens de advertorial een alternatieve thuismarkt kiezen uit Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje. “Het land waarin u zich registreert heet uw thuismarkt en u moet de markt kiezen waar u verwacht de grootste verkoop te realiseren”, staat in de advertentie. “Dit hangt bijvoorbeeld af van de producten die u wilt aanbieden, de talen waarin u ze kunt laten opnemen en waar uw voorraad zich bevindt.”