Advertorial – Softline: A-merk met de voordelen van een private label

Een goede nachtrust: dat is de eerste prioriteit voor een consument die een nieuw matras of boxspring zoekt. Een goede slaap in de nacht zorgt immers dat we overdag optimaal kunnen presteren en genieten. Het merk Softline van Maxtras biedt het ideale antwoord op onder andere die vraag. En naast een antwoord voor de consument biedt Softline haar partners een A-merkstrategie gecombineerd met de krachtigste voordelen van een private label. 

Edzard Schram & Ronald van ’t Pad

In de sfeervolle showroom van Maxtras spreken we op maandagmiddag met Salesmanagers Nederland Ronald van ’t Pad en Edzard Schram. Ronald werkt sinds 2005 bij het bedrijf. Voorheen werkte hij bij Dunlopillo. Edzard is het team in 2012 komen versterken na een 17-jarig dienstverband bij Pullman. Beiden hebben dus ruime kennis van de markt en de producten. Zij vertellen ons onder het genot van een heerlijk kopje cappuccino en thee wie Maxtras nu eigenlijk is, waar ze voor staat en wat ze doet. Maxtras is opgericht in 2001 en sindsdien uitgegroeid tot een volwassen bedrijf. De groep telt 20 werknemers en groeit gestaag, ondanks de economische omstandigheden. De productie van de matrassen en boxsprings gebeurt handmatig in Wijchen. Ouderwetse ambachtelijkheid en hoge kwaliteitsnormen worden gecombineerd met verregaande automatiseringsprocessen. Zo heeft het bedrijf optimaal inzicht in haar prestaties.

Voordelen 100% Hollands fabricaat
Je kunt dus stellen dat de producten van Softline 100% Hollands fabricaat zijn. “Ook al worden sommige onderdelen geïmporteerd uit België, Duitsland en Zwitserland.” Ronald van ’t Pad: “Het is een bewuste keuze om in Nederland te fabriceren. Waarom zouden we in het buitenland produceren als het hier ook kan? En waarom bijdragen aan het uithollen van ons eigen kapitaal door in verre landen in te kopen terwijl we er als binnenlandse economie niets voor terug krijgen? Waarom bijdragen aan nog meer werkloosheid in eigen land?“ Naast dit maatschappelijk verantwoord ondernemen, levert lokaal produceren ook een voordeel in leveringsbetrouwbaarheid op. Dit was één van de speerpunten van de binnendienst in 2013. Zo werden commissiegoederen die eerder klaar waren dan bevestigd bijvoorbeeld een week in het magazijn bij Maxtras gehouden om aan die leveringsbetrouwbaarheid te voldoen. Tenslotte is zowel te vroeg als te laat leveren niet goed. Het behaalde resultaat was dat 96% van de bestellingen in de gevraagde week (met inachtneming van de standaard levertijden) geleverd werden. Het doel is simpel: Wanneer een winkelier ervan uit kan gaan dat er betrouwbaar geleverd kan wordt, dan kan deze daar grote fi nanciële en logistieke voordelen uit halen. Ook consumenten blijken het steeds meer op prijs te stellen dat een product van eigen bodem komt. In het logo vindt u onder andere een oranje tulp terug die het Hollands fabricaat symboliseert.

Ergonomie in combinatie met comfort
“Gewoon, een lekker bed en een ergonomisch goed passend matras of boxspring, dat realiseren we”, zegt Edzard Schram trots. Ronald van ’t Pad vult aan: “En dat voor een betaalbare, realistische prijs! Dat is volgens ons wat de mensen willen. Ze hoeven niet allemaal het goedkoopste en ook niet het duurste, maar wel wat het beste bij hen past. Dus leveren we het Softline programma in een heel sterke prijs-kwaliteitsverhouding. En nee, niet in het laagste segment. Nadat eerder de 1000-, 3000-, 5000- en 7000-serie het licht zagen, kwam Softline in juni vorig jaar met de introductie van de 9000 boxspring- en matrassenlijn.

We realiseren daarmee een uiterst goede ligging, niet te hoog op het bed en niet te diep. Met zo min mogelijk drukpunten, en dus een maximale doorbloeding. Zo kan de huid, ons grootste ademende orgaan, optimaal temperatuur reguleren en creëren we een heerlijk comfortabel slaapklimaat. En kan je lichaam zich na een intensieve dag opladen voor de volgende dag.”

Collectie bedden
Van ’t Pad: “We starten in het middensegment met een complete niet verstelbare tweepersoons boxspringset vanaf verkoopprijs 2295 euro en een 1-persoons matras vanaf 495 euro. En we eindigen met onze extreme comfortabele compleet elektrisch verstelbare 9000-serie boxspring, met een prachtig hoofdbord in uiterst luxe stoffen van Romo ter waarde van 14.072 euro. En onze super ventilerende en comfortabele 9000-serie matras MA 9100 met verkoopprijs 1695 euro in de maat 90/200. De boxspringcombinaties zijn in comfort, kwaliteit, modellering en prijs verschillend. Met de bovengenoemde en tussenliggende prijzen moet een consument kunnen slagen in zijn of haar persoonlijke behoeften. Een uitgebreide range toppers, hoofdborden en meubelstoffen voorzien in een zeer grote en variërende reeks stijlvoorkeuren.”

40 klassen ligcomfort
Schram vertelt verder over de uitgebreide keuze in matrassen: “Naast degenen die een compleet bed zoeken zijn er zeer veel consumenten die enkel hun matrassen willen vervangen. Voor de vraag naar geode matrassen hebben we echt een megacollectie! Neem bijvoorbeeld onze MG-collectie. Dit zijn 5 compleet verschillende matrassen die in een meubelstof naar keuze zijn gestoffeerd. Deze zijn speciaal samengesteld om samen te werken met een topper. Uniek, want zo kun je uit onze collectie op 15 m2 wel 40 verschillende ligcomforts bieden. En u biedt mensen een oplossing voor het opmaakprobleem of bijvoorbeeld die vervelende naad in het midden. En dat voor een aangenaam prijsniveau: voor een complete 180/200 set vanaf 1796 euro, tot 3302 euro voor een set met de meest luxe topper en H-split. Naast de MG-collectie bieden we ook de MA-collectie met 11 unieke matrassen die keerbaar zijn. En waar we de afgelopen tijd ook zeer succesvol in zijn geworden is onze ME-collectie. Dit zijn 11 verschillende niet-keerbare en zeer luxe matrassen, waarvan de prijzen in 90/200 uiteenlopen van 495 tot 1295 euro.” Van ’t Pad vat samen: “Op circa 150 m2 kun je, als beddenspecialist, het grootste aandeel van je potentiële klanten bedienen. En deze meters zullen ook nog eens tot je best renderende gaan behoren. En dan heb ik de marge nog niet eens genoemd!”

Slimmigheden en ventilatie
In het gesprek met de heren viel op dat het woord 3D erg vaak viel in verband met ventilatie. Deze vezel wordt bij Softline in zeer veel producten toegepast. Bijvoorbeeld als spiegel op de boxsprings en meegestoffeerde matrassen. Deze waren in eerste instantie niet voorzien van een antislip, waardoor de op elkaar liggende materialen gemakkelijk gleden. Van ’t Pad: “Een maand nadat Softline ongeveer 2 jaar geleden door de firma van Gils Slapen uit Oldenzaal werd opgenomen, besprak dhr. Ben Spijker met mij dat zij het een absoluut verbeterpunt zouden vinden als we dit zouden kunnen oplossen. Ik ben daarna gaan overleggen en we hadden binnen 2 weken de oplossing. Vervolgens een demo gemaakt en voorgelegd aan Ben. Die was er meteen mee akkoord en ook blij verrast dat er meteen actie werd ondernomen op een opmerking uit het veld.” “Verder wordt de vezel veel als drukverdeler in matrassen toegepast, of als ventilatierand in de border etc. Mooi afgewerkte producten. Wellicht de 3D-koning van Nederland… Maar het concept is nog verder doordacht. Zo zijn er slimmigheden als het unieke magnetische kliksysteem, die het hoofdbord heel eenvoudig aan het boxspringkader koppelt. Geen gehannes meer met glicieres, of potentiële beschadigingen. Ideaal bij montage of wanneer de motor van een elektrisch verstelbare boxspring moet worden vervangen. Dat kun je dan met één man doen i.p.v. met twee, en dat scheelt in de kosten! Tevens zijn alle matrassen – ook de inwendig genopte – en alle boxsprings uitgerust met aan afneembare hoes. Zo kan een ruiling of een comfortwisseling bij de consument ter plaatse worden uitgevoerd. Met als gevolg dat de consument er minder vrij voor hoeft te nemen en dat de servicemonteur maar één keer hoeft te rijden in plaats van twee keer. En dat scheelt, tijd, geld en ergernis.”

Exclusiviteit en internetstrategie
Maxtras stelt voorop een partnership aan te willen gaan met hen die voor Softline kiezen. “We zoeken partners, geen dealers”, verduidelijkt Van ’t Pad. “We gaan niet zomaar met iedereen in zee, want er moet echt een gemeenschappelijk doel zijn. En dat houdt in dat wanneer een partner voor ons kiest, deze er ook echt voor moet willen gaan. Andersom staan wij ook klaar voor hem. Bijvoorbeeld door veel flexibiliteit te bieden bij de instap. Zo kan een partner als hij op dat moment een beperkt aantal vierkante meters ter beschikking heeft, in overleg toch op een verantwoorde manier de samenwerking starten. Vanuit die positie werken we dan gezamenlijk naar groei, ook in de breedte van de collectie. In het kader van de soliditeit en geloofwaardigheid van het merk Softline, willen we over-distributie voorkomen. Dat betekent dat we in overleg met een partner het exclusieve verzorgingsgebied bepalen, en dat we bespreken wie zij als goede collega’s zien, aangrenzend aan hun exclusiviteitsgebied. Deze zelfde strategie passen we toe op internet. We willen het merk aantrekkelijk en geloofwaardig houden. Graag lichten we onze werkwijze persoonlijk toe. Tenslotte wil de winkelier ook het vertrouwen hebben in een partner waarin hij investeert en waar hij zich aan verbindt.”

Marketing
Softline biedt een compleet marketingconcept. Een volwassen website, actieve social media campagnes, uitgewerkte advertenties, een brochure en instore display materialen. “Daarnaast staan we open voor creatieve lokale campagnes. Daarvoor maken we per partner een budget vrij. Naast de landelijke campagne die op internet gevoerd wordt, hebben we een contract getekend voor het tweede jaar op rij met het succesvolle woonblad “Stijlvol Wonen”, dat ook actief samenwerkt met het tv-programma RTL Woonmagazine. We voorzien in een salestrainingsprogramma voor onze partners, waar een uitgebalanceerde mix wordt gemaakt tussen productuitleg, werkwijze en salestechnieken.”

Afsluiting
Aan het einde van een gedreven middag sluiten we af met een lekker glas bier en een gesprekje over hoe 2013 is geweest voor Softline. Van ’t Pad en Schram vertellen vol trots dat zij, ondanks dat het een turbulent en taai jaar is geweest, het aantal verkooppunten Softline hebben weten te verdubbelen, met name in het laatste kwartaal. De omzet is gestegen. “Eerlijk gezegd hadden we iets ambitieuzer gebudgetteerd en dat hebben we op 6% na niet gehaald. Maar al met al zijn we heel tevreden met de 12% stijging die we hebben gerealiseerd. Zeker gezien het feit dat de branche geen makkelijk jaar heeft gehad. De stijging komt dankzij de bestaande partners, maar ook dankzij de nieuw ingestapte partners, die het allemaal zien als een kans die je je niet kunt permitteren te missen. We kijken optimistisch naar 2014. Een jaar waarin velen moeilijke beslissingen zullen moeten nemen. Het is nu dus een heel mooi moment om in Softline in te stappen!”

De redenen om in Softline te investeren in het kort:
• Ergonomie en comfort
• Veilige investering door bescherming in gebieden en internet
• Marketingtools
• Betrouwbaarheid
• 100% Hollands fabricaat
• Gunstige marge
• Brede collectie
• Partnership