Advertorial – Dokter Interieurbouw

Tevreden klanten zorgen voor mooie orderportefeuille

Directie Dokter Interieurbouw

Dokter Interieurbouw draaide het afgelopen jaar een topjaar. Grote namen in de orderportefeuille, zoals Jaarbeurs Utrecht, Schiphol Group, ROC Midden Nederland, ABN Amro en Univé, komen al jarenlang steeds terug bij de Barneveldse interieurbouwer. Wat maakt Dokter Interieurbouw succesvol in deze tijd, waarin veel bedrijven in de meubelindustrie noodgedwongen hun deuren sluiten?

Dokter Interieurbouw is gevestigd in Barneveld. Het team van meer dan twintig medewerkers van Dokter Interieurbouw staat onder leiding van Bert Dokter en, sinds een paar jaar, Job Boone. ,,We zijn eigenlijk de tweede schakel in het proces om een interieur te bouwen’’, vertelt Dokter. ,,Veel opdrachten krijgen wij via interieurarchitecten, ontwerp- en architectenbureaus. We voeren uit wat zij getekend hebben. Zelf ontwerpen hebben we in het verleden ook veel gedaan, maar we zijn ons steeds meer gaan richten op het maken en installeren van interieurs. Daar ligt ons hart en daarin hebben we ons in de loop der jaren steeds meer gespecialiseerd.”

Ruim 80 procent van de bedrijven in de Nederlandse meubelindustrie heeft minder dan vijf werknemers in dienst. Het aantal bedrijven dat actief is in de relatief kleinschalige Nederlandse meubelindustrie, is de laatste jaren licht gestegen. In 2013 zijn er in de branche meer dan 6.600 bedrijven actief, waarvan meer dan 50 procent interieurbouwers.

De creatieve bouwers van Dokter Interieurbouw hebben een goed jaar gedraaid en noemen zichzelf op hun website ‘één van de beste interieurbouwers van Nederland’. ,,Onze mensen worden continue bijgeschoold om de hoogste kwaliteit te leveren”, licht Bert Dokter toe. ,,Ook hebben wij oog voor detail en hechten we veel waarde aan het gebruik van hoogwaardige materialen.” Grote namen in de orderportefeuille zijn onder andere Jaarbeurs Utrecht, ROC Midden Nederland, ABN Amro, Schiphol Group, Univé en T-Mobile. Hoe deze grote bedrijven de Barnevelders weten te vinden? ,,Wij krijgen opdrachten via meerdere grote ontwerp- en architectenbureaus, met wie we vaak al jarenlang een vruchtbare samenwerking hebben. Door altijd het maximale van onszelf te verwachten en pas tevreden te zijn als de klant dat ook écht is, bereiken we dat klanten bij ons terugkomen.”

Schiphol en de Jaarbeurs
Job Boone geeft een goed voorbeeld van oog voor detail hebben: ,,Voor de inrichting van de bedrijfskantine van Schiphol zijn onder andere mobiele roltafels gemaakt. Wij zorgen ervoor dat de hoeken van de roltafels onbeschadigd blijven, door er stootvaste hoeken op te monteren. Dit soort details is belangrijk voor de tevredenheid van de klant op de lange termijn. En die tevredenheid is ons veel waard.’’ De inrichting van de bedrijfskantine van Schiphol is ontworpen door Rever Interieurprojecten. ,,Wij zorgen ervoor dat het ontwerp wordt vertaald in een werktekening. Vervolgens gaan we in onze bedrijfshal aan de slag om de meubels te maken. Dit was een grote opdracht. Een schitterend moment voor ons was het toen we vier opleggers konden inladen met alle materialen, om deze naar Amsterdam te vervoeren.”

Schiphol

Een ander uitdagend project was de inrichting van de congresgebieden Irene en Claus in de Jaarbeurs. ,,In opdracht van architect Liong Lie hebben wij de ruimtes, met een totale oppervlakte van 3.000 m2, volledig opnieuw ingericht”, vertelt Bert Dokter. ,,Om het thematisch concept Ruimtevaart in deze gebieden door te voeren, hebben we gebruik gemaakt van industriële materialen. Onder andere carbonfolie, aluminium en met polyester bekleed multiplex waren hiervoor zeer geschikt. De congresgebieden bestaan uit een foyer met daaraan drie capsules verbonden. Elke capsule heeft zijn eigen invulling. Een ruimteschip, vliegtuigmotoren en een weergave van het heelal. ,,Met onder andere ledverlichting hebben we het heelal fantastisch kunnen weergeven.” Als je de congresgebieden nu bekijkt, herken je ze niet meer van voor de verbouwing. ,,De ruimte is door de aannemer bijna helemaal leeggehaald. Vervolgens is deze in een paar weken tijd volledig opnieuw ingericht. We hadden te maken met strakke deadlines, omdat de vernieuwde zalen al voor een bepaalde datum waren verhuurd. Maar het is ons gelukt om volgens planning op te leveren.” Job Boone vult aan: ,,Het mooiste aspect van ons werk vind ik dat je van een lege ruimte een mooie omgeving maakt. Je ziet echt resultaat. Vervolgens een tevreden klant in de ogen kijken, dat geeft voldoening.”

Jaarbeurs

Maatschappelijk betrokken
Bert Dokter is 20 jaar geleden begonnen met Dokter Interieurbouw. ,,Ik ben begonnen met drie opdrachten voor het maken van keukens. Binnen vier jaar was het bedrijf zo groot als het tegenwoordig is. Dat ging heel snel. We zitten nu al een aantal jaren op deze plek in Barneveld.” Vanaf het begin is Dokter Interieurbouw betrokken bij sponsoring van verschillende verenigingen en partner van maatschappelijke organisaties. Zo is in november 2013 onder de naam Grote Vriendenactie het initiatief genomen om geld in te zamelen voor de aankleding van Kinderhospice Binnenveld (tot 1 januari jl. bekend onder de naam Kinderhospice De Glind). Het Kinderhospice verhuist volgende maand naar een nieuw pand in Barneveld. Bert vertelt enthousiast: ,,Wij voelen ons betrokken bij de Barneveldse samenleving. Met de Grote Vriendenactie werden aan particulieren en aan bedrijven kaarten verkocht, waarmee men prijzen kon winnen. De bijna 30 prijzen, waaronder de hoofdprijs, bestaande uit een nieuwe keuken of een nieuw interieur ter waarde van € 7.500, zijn kosteloos beschikbaar gesteld door verschillende ondernemers. De actie heeft veel geld voor het Kinderhospice opgeleverd. We verwachten uiteindelijk rond de € 15.000 uit te komen (eind deze maand wordt de precieze opbrengst bekend gemaakt, red.).” Zo is Dokter Interieurbouw met haar vakmensen (inter)nationaal bezig, maar lokaal betrokken.

Meer informatie over de verschillende ambitieuze projecten is te vinden op de website en op Facebook of stuur een mail.